Se alla

Skolan i Mark

Förskolan

Utbildningen börjar i förskolan. Barn utvecklar sin förmåga och lär sig fungera i sociala sammanhang. Goda lek- och lärmiljöer med förskolelärare i spetsen lägger grunden för framtida lärande. Tidig identifiering av behov ger oss möjlighet att sätta in rätt stöd och fånga barnets potential. Med en god pedagogik, enligt Skolverkets riktlinjer, och ett nära samarbete med föräldrar kan vi hjälpa barnen i rätt riktning inför framtiden. Vi tror på mindre gruppstorlekar och individuell uppföljning.

Grundskola

Potentialen hos varje barn är kärnan i vår politik. En välorganiserad skola är nyckeln till att tillvarata denna potential. Vi tror på kloka satsningar för att skapa en god lärmiljö där varje barns unika förmåga kan utvecklas, oavsett om det handlar om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) eller särbegåvning. Ingen elev ska behöva må dåligt i skolan. Marks kommun har mycket bristande skolresultat. För att klara av Skolverkets krav på att uppnå god utbildning krävs betydligt vassare insatser än vad vi hittills kunnat erbjuda. Att utveckla idén om bästa barnkommun från förra mandatperioden är ett steg i rätt riktning. Nu behöver vi fokusera på en bättre organiserad skola för barnens bästa. Barnens utveckling är viktigare än lokalpolitik. Pedagoger ska kunna utveckla sitt arbete tillsammans. Därför behövs minst två parallellklasser i varje årskurs för att optimera lärandet.

Konkreta förbättringsområden:
1. Läsförmågan: En stark grund i läsning är avgörande för all vidare inlärning.
2. Utvecklande lärmiljöer: Vi behöver tillgång till goda pedagoger och en stimulerande miljö.
3. Samverkan och samordning: Effektivt samarbete inom pedagoggruppen och med andra nyckelaktörer är centralt.
4. Individuell utveckling: Vi måste möta varje barn där de är i sin utveckling och stödja dem till goda livsval. Hälsa och hög egenmakt i lärandet är nyckelbegrepp.

Genom att optimera skolans organisation kan vi erbjuda trygghet, gemenskap och god tillgång till elevhälsa, bibliotek och individuella val. Med en god start kan varje barn möta världen med tillförsikt i stället för oro och risk för kriminalitet eller droger.

För att nå dessa mål behövs:

  • Höjda lärarlöner
  • Fler speciallärare
  • Ett statligt huvudmannaskap för skolan

Gymnasiet

Efter grundskolan måste vi möta ungdomarna utifrån deras förutsättningar och framtidens arbetsmarknad. Cirka 6–7 av 10 ungdomar har valt att studera vid Marks gymnasieskola, medan andra väljer grannkommuner som Borås, Varberg och Göteborg. Valfriheten i såväl innehåll som ort är viktigare än var ungdomen studerar. Marks gymnasieskola behöver nischa sig utifrån söktryck och arbetsgivarnas efterfrågan.

Vuxenutbildning

Livslångt lärande är viktigt för att kunna ställa om och möta förändrade behov. Vuxenutbildningen ger möjligheter till kompetensutveckling och är avgörande för att säkra kompetensförsörjningen inom både offentlig och privat sektor.

Arbetsmarknadscenter (AMC)

Att länka människor till arbete är betydelsefullt både för individen och samhällsekonomin.
Med rätt stöd kan självbilden stärkas, hushållet må bättre och behovet av försörjningsstöd minska. Med Arbetsförmedlingens minskade resurser är det ännu viktigare att kommunerna tar ett större ansvar.

För en skola med kvalitet

Liberalerna i Mark har i över 10 år kämpat för barnens rätt till bästa möjliga utbildning. Frågan om kvalitet i undervisningen är större än enskilda orter. Det handlar om hela Marks framtid. För att skapa en skolstruktur som möjliggör kvalitet behövs fullgod elevhälsa, legitimerade lärare och fasta rektorer. Marks småskolor har inte kunnat erbjuda dessa resurser, och resultaten är katastrofala.

För att uppnå detta behövs skolor med minst två parallellklasser. En F-3-skola med cirka 200 elever kan erbjuda en attraktiv arbetsplats för legitimerade lärare och rektorer. Liberalerna är ett kunskapsparti som baserar sina beslut på evidens, inte känslor.

Lokalpolitiker här i Mark ställer orter mot varandra och hävdar att vi som förespråkar en annan skolstruktur är emot jämlikhet. För att förstärka denna ovilja till förändring så manar dessa lokalpolitiker till uppvigling med populism och emotioner som bränsle. Liberalerna i Marks inställning är enkel: barnens rätt till en så god utbildning som möjligt. Att till varje pris bevara små grundskolor förstärker ojämlikheten och drabbar de mest sårbara eleverna hårdast. Skolans organisation är en existentiell fråga för hela Marks kommun. Om vi inte ger våra barn den grundläggande kunskap de behöver, vilken framtid skapar vi då? Våra resultat i svenska och matematik är under all kritik, och den främsta orsaken är att många av skolorna är för små. Små skolor måste dela på viktiga resurser som pedagoger, rektorer och elevhälsa, vilket leder till försämrad kvalitet.

Mindre skolor har svårare att rekrytera legitimerade lärare, vilket drastiskt minskar utbildningens kvalitet. Både förvaltning och fackförbund har länge varnat för detta. Nya skolor i områden med för få barn för god undervisning är skadligt för alla elever i kommunen. Denna strategi försämrar kvaliteten för alla barn, särskilt de med NPF och i särskilt anpassade grundskolor.

Kvalitet före geografi

Om vi vill satsa på framtiden för Marks kommun måste utbildningens kvalitet vara viktigare än antalet skolbyggnader. Det handlar inte om enskilda orter utan om undervisningen för alla barn i kommunen. Liberalerna i Mark står för kvalitet före geografi och barnens rätt till en god utbildning.

Genom att prioritera kvalitet och skapa en välorganiserad skolmiljö kan vi erbjuda varje barn en trygg och stimulerande utbildning. Det är vårt ansvar att forma framtidens medborgare och säkerställa att alla barn får den bästa möjliga starten i livet. Liberalerna i Mark är engagerade i att uppnå detta mål och fortsätta kämpa för en bättre framtid för alla barn i vår kommun.