Euron – bra för Mark

Idag, den 9:e maj, firar 448 miljoner människor världens viktigaste organisation för fred, handel, miljö. Jag talar förstås om Europeiska Unionen. Samtidigt sitter vi lokala politiker och förbereder inför nästa års budget. Precis som många markbor funderar vi på samma sak: hur ska vi få ekonomin att gå ihop?

Tisdag 9 maj 2023

Inflationen ligger på en nivå som få trodde att vi skulle se igen. Decennier av ökande frihandel, teknisk utveckling och globalisering har hållit nere prisökningar. Sen kom 2020-talet med covid och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina.

I Sverige har vi sett en högre inflation än i många jämförbara länder. Det beror på att kronan kontinuerligt har försvagats. Det innebär att allt vi importerar blir dyrare. I kristider söker sig pengarna till säkrare, större valutor. En svagare krona kan hjälpa exportindustrin i den allt mindre mån om de har sina kostnader i Sverige. För alla oss andra: kommuner, stat, företag och hushåll innebär det en ytterligare kostnadsbörda. Till skillnad från kronan står eurokursen stark.

En lång tid har passerat sedan den rådgivande folkomröstningen. Det är ett annat Europa och en annan ekonomisk situation idag, det är dags att ompröva det beslutet. Ett huvudargument för nej-sidan när det begav sig var betydelsen av en oberoende räntepolitik. Nu ser vi att Riksbankens räntebana under lång tid i praktiken styrts av ECB och amerikanska Fed. Då framstår ja-sidans argument som klart mer aktuella: att vara en del av EMU skulle innebära fördelar för turism, handel och öka Sveriges inflytande över den politik som i praktiken påverkar även oss. Att EU är rösten för fred och demokrati i världen har blivit allt tydligare.

När valet till EU-parlamentet 2024 snart stundar är det hög tid att ta nästa steg för att fördjupa EU samarbetet. Att införa euron vore bra för Sverige och bra för Mark.

Artikeln finns även att läsa på: Markbladet

Niclas Svedberg, vice ordförande Liberalerna i Mark